Povinné ručení opět zdražuje, jeho růst nezpomalil ani koronavirus

Trend zdražování povinného ručení pokračuje i v letošním roce a nepřibrzdila ho ani ekonomická koronavirová krize. Zatímco v minulých letech pojišťovny lákaly nové klienty na levné pojištění, předloni začalo povinné ručení zdražovat zhruba o 100 korun ročně. Letos to však může být i více.

Vydáno: 10. 9. 2020
Kategorie: Partners Index
Zdroj: PartnersNews

Zdražování si všimla i paní Eva z Prahy, které narostlo kombinované havarijní a povinné ručení u Generali o 500 Kč, jejímu tchánovi, který má jen povinné ručení o 300 Kč.

„Dostala jsem dopis, ve kterém mi pojišťovna sdělila, že místo původních 13 700 za svou Škodu Yeti budu platit o 500 korun více na kombinovaném havarijním a povinném ručení. Dopředu mě na to nikdo neupozorňoval,“ popisuje paní Eva situaci.

V dopise nebylo uvedeno proč ke zdražení došlo. „Tchán pojišťovnu kontaktoval a bylo mu sděleno, že je to kvůli tomu, že Generali se spojila s Českou pojišťovnou. Myslím si však, že se jedná o docela velké zdražení a pojišťovny by na to měly klienty upozorňovat předem, například tchán je v důchodu a každá stovka je pro něj dobrá,“ uzavírá paní Eva.

Podle Petra Jedličky z České asociace pojišťoven se v minulých letech meziročně zdražovalo zhruba o 4,1 procenta. Letos by ale nárůsty mohly být i vyšší.

„Kvůli dražším dílům a nákladům na opravu škod předpokládáme letos nárůst zhruba o pět až sedm procent,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. „Index povinného ručení v posledních čtyřech měsících nepřetržitě roste,“ přitakává Jiří Matusík ze společnosti Partners.

Jedlička dodává, že zdražování závisí na dané pojišťovně. „Záleží, jakým způsobem vyhodnotí rostoucí škodní vývoj a dosažené technické ztráty,“ upřesňuje analytik České asociace pojišťoven.

Několik let už trvá situace, kdy se stále více rozevírají pomyslné nůžky mezi průměrným povinným ručením a růstem průměrné škody. Může za to narůstající počet škod a především jejich finanční náročnost, kdy nová auta vyžadují drahou opravu a nákladné náhradní díly.

„Ceny povinného ručení v Česku stále velmi nízké vzhledem k tomu, jaké jsou náklady na opravy škod,“ upozorňuje Matusík.

„Povinné ručení je dlouhodobě ve ztrátě. Roste výše odškodnění za škody na zdraví, rostou i ceny práce v servisech a ceny náhradních dílů, stále dostupnější moderní technologie, kterými jsou dnes už vybavena i ta nejlevnější auta, znamenají významně vyšší náklady i na ty základní opravy,“ vysvětluje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek. „Postupné zdražování bylo a je nevyhnutelné, “ dodává.

Cenám povinného ručení nepomohla ani karanténa, během které mnoho lidí zůstalo doma a autem jezdilo jen minimálně.

„Pokles provozu na silnicích byl velmi krátkodobý a rychle se vrátil k normálu. Naopak lidé se do práce začali dopravovat v zájmu bezpečnosti raději autem než hromadnou dopravou, což může vést k dalšímu nárůstu škod. Došlo sice k poklesu malých plechových škod, ale v období nouzového stavu se zvýšila závažnost dopravních nehod s těžkými a dlouhodobými následky, přičemž jde obvykle o velmi nákladné škody,“ říká Jedlička.

To potvrzují i pojišťovny. „Bohužel v době útlumu vzniklo podstatně více těžkých nehod s totálními škodami a hlavně i újmami na zdraví, které znamenají mnohem vyšší úhrady z povinného ručení i havarijního pojištění,“ dodává tisková mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

I v Uniqa možná dojde k úpravě cen, konkrétní nárůst však není známý. „Aktuálně ceny spíše stagnují a jejich další směr určí primárně ceny servisních prací a vývoj mezd v ekonomice jako celku. Bude záležet na celkovém ekonomickém vývoji. Podle toho se bude vyvíjet i naše cenotvorba, která musí reflektovat tržní situaci,“ dodává Svobodová.

Menší počet najetých kilometrů kvůli jarnímu útlumu pomůže ušetřit některým klientům pojišťovny Allianz „Máme trošku jiný systém, klienti platí podle toho, kolik klienti ujedou kilometrů. Když jim vozidlo z jakéhokoliv důvodu stálo před domem a nepředstavovalo pro své okolí žádné nebezpečí, nebyl ani důvod, aby i za tuto dobu platili pojistné,“ vysvětluje mluvčí Václav Bálek.

Kvůli malému množství najetých kilometrů vrací Allianz každoročně peníze zhruba 22 procentům motoristů. „Letos jich ale kvůli nečekané pauze, kterou nikdo nemohl předem odhadnout, bude ještě mnohem víc. Od Allianz tak dostanou zpět zhruba 64 milionů korun,“ dodává Bálek.

Zdražování o pár stokorun ročně je podle analytiků na místě, některé praktiky pojišťoven nikoliv. „Mnoho pojišťoven spoléhá na to, že klient na zdražení nezareaguje, nepřestoupí jinam a prostě zaplatí. Často se stává, že si pojišťovny klientů neváží a pokud klient například ukončí stávající smlouvu a poté uzavře u stejné společnosti jinou, má lepší podmínky. To mi přijde nesmyslné, že takové společnosti spoléhají na to, že je klientovi všechno jedno a nesnaží se mu nabízet adekvátní podmínky,“ uzavírá Matusík.

Zdroj: e15.cz